پزشکی

تاثیر کووید 19 بر سیستم قلبی و عروقی

تاثیر کووید 19 بر سیستم قلبی و عروقی

یکی از عوامل اصلی مرگ و میر در دنیا بیماری‌های قلبی و عروقی است. افراد بسیاری در سراسر جهان در اثر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی، جان خود را از دست داده اند. با همه‌ گیری شدن بیماری کووید ۱۹ در سراسر جهان، عوارض این بیماری روی بدن مورد بررسی قرار گرفته است. دانشمندان در تلاش اند تا اطلاعات بیشتری در مورد کووید 19 و پیامدهای آن به دست آورند. تاثیر این بیماری بر روی سیستم  قلبی و عروقی یکی از نگرانی‌های مهم در رابطه با ویروس کرونای است.

اثر کووید 19 روی قلب

با توجه به این که هنوز بسیاری از تاثیرات و عوارض بیماری کووید ۱۹ بر بدن مشخص نشده است، اما متخصصین دریافته اند که این بیماری می تواند مشکلات قلبی را به همراه داشته باشد.

تاثیر غیر مستقیم: وظیفه اکسیژن رسانی به اعضای بدن بر عهده قلب و ریه است. هنگامی که ریه تحت تأثیر یک بیماری تنفسی مانند کووید ۱۹  قرار بگیرد، قلب نیز تحت تأثیر قرار خواهد گرفت. در درجه اول ریه‌ها توسط ویروس کرونا درگیر می شوند. با درگیر شدن ریه، قلب فشار زیادی را برای اکسیژن ‌رسانی به اندام‌های بدن تحمل می کند. این مسئله برای افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی می‌تواند بسیار مشکل آفرین باشد.

تاثیر مستقیم: با ورود ویروس کرونا به بدن، یک واکنش ایمنی بیش از حد در بدن فرد ایجاد می‌شود که به طوفان سیتوکین موسوم است. این امر هنگامی اتفاق می افتد که سیستم ایمنی بدن مشغول مبارزه با عوامل بیماری ‌زا است و تعداد زیادی از گلبول‌های سفید مانند لنفوسیت‌های بی، لنفوسیت‌های تی و مونوسیت‌ها فعال شده و همگی سیتوکین‌های التهابی رها می‌کنند. سیتوکین‌ها پروتئین ‌هایی هستند که سلول‌های ایمنی را تحریک کرده و موجب ایجاد یک پاسخ ایمنی بیش از حد می‌شوند. فشار زیادی را بر قلب وارد می کنند این پاسخ بیش از حد، سبب می‌شود قلب برای پمپاژ خون به سراسر بدن سخت ‌تر کار کند. میزان بیش از حد سیتوکین‌ها می‌تواند به میوکاردیت شدید همراه با نکروز یا مرگ سلول‌های ماهیچه قلب منجر شود که موجب نارسایی قلبی می شود.

بررسی آسیب ها

افراد مبتلا به بیماری کووید ۱۹ هرکدام به طور جداگانه آسیب قلبی ناشی از این بیماری را تجربه خواهند کرد.

افراد مطلع از بیماری قلبی و عروقی خود : افراد مبتلا به بیماری قلبی درصورت ابتلا به بیماری کووید ۱۹، نسبت به افراد دیگر بیشتر در معرض خطر هستند. ابتلا به این بیماری با ایجاد فشار بیشتر روی قلب، تهدید شدید تری برای جان این افراد دارد. همچنین ابتلا به عفونت تنفسی کووید ۱۹ می‌تواند باعث بروز حملات قلبی شود.

افراد نا مطلع از بیماری قلبی و عروقی خود: ممکن است برخی افراد مبتلا به انسداد عروق قلبی باشند اما فاقد علامت بوده و نسبت به بیماری خود اطلاعی نداشته باشند. در این افراد عفونت، تب و التهاب سبب می‌شود تا پلاکت های چربی موجود در عروق بی ‌ثبات شده و علائم بیماری ظاهر شوند. تب و التهاب می‌تواند باعث ایجاد لخته هایی در عروق کوچک قلب شده‌ و تاثیرنامطلوب روی سیستم قلبی و عروقی بگذارد.

افراد با عضله قلب ضعیف: برخی بیماران مبتلا به کووید ۱۹، ممکن است حتی در صورت عدم وجود پلاک‌های چربی درعروق خود دچار حمله قلبی شوند. دلیل این مسئله ضعیف بودن عضله قلب آن‌ها است. تب و التهاب سرعت ضربان قلب را افزایش داده و میزان متابولیسم بدن را در بسیاری از اندام‌ها مانند قلب افزایش می‌دهد. در شرایط  درگیر بودن ریه‌های بیمارونداشتن توانایی تبادل اکسیژن و دی اکسید کربن، فشار وارده بر روی قلب بیشتر شده و می‌تواند منجر به حمله قلبی شود.

افراد سالم: برخی بیماران مبتلا به کووید ۱۹ پیش از ابتلا به این بیماری سالم بوده و هیچ گونه مشکل قلبی و عروقی نداشته ‌اند. اما در اثر ابتلا به این بیماری دچار التهاب عضله قلب می‌شوند. این نوع التهاب می‌تواند منجر به آریتمی قلب شده و توانایی قلب را برای پمپاژ بهینه‌ ی خون مختل کند.

مراقبت از قلب

با شیوع بیماری کووید ۱۹ در سراسر جهان، بار فشار روانی زیادی بر روی مردم است. همچنین عواقب اقتصادی و اجتماعی این بیماری منجر شده تا مردم دوران پر استرسی را تجربه کنند. این امر می‌تواند افراد را در معرض خطر ابتلا به انواع بیماری‌های مرتبط با استرس قرار دهد. بنابراین در این دوران پر استرس مراقبت از سلامت قلب اهمیت زیادی دارد. برای حفظ سلامت قلب باید به نکاتی مانند بهداشت دست و شست و شوی مداوم آن با مواد ضدعفونی کننده، تلاش برای فعال بودن، رعایت رژیم غذایی مناسب و سالم و مصرف غذاهای سرشار از ویتامین توجه کرد. با توجه به محدودیت رفت و آمدها و لزوم حفظ فاصله ‌گذاری اجتماعی، این موضوع وجود دارد که قطع ارتباط با اطرافیان می‌تواند انزوا و افسردگی را به همراه داشته باشد و موجب افزایش مشکلات قلبی و عروقی شود.

حمله قلبی نشانه ی کووید 19 است؟

نسبت کمی از بیماران مبتلا به کووید 19 بیماری‌های قلبی، دیابت و فشار‌خون بالا دارند. بیشتر مبتلایان به بیماری‌های قلبی تحت تأثیر کووید 19 قرار دارند. اما این ویروس می‌تواند قلب را در افراد فاقد بیماری قلبی تحت ‌تأثیر قرار دهد. در صورت ابتلا به  عفونت شدید کووید 19، قلب در یک واکنش التهابی گسترده به نام میوکاردیت قرار می‌گیرد. ویروس سلول‌های قلب را آلوده کرده و بافت ماهیچه‌ای، میوکارد را تحت التهاب شدید قرار می دهد. این امر بر پمپاژ خون در بدن تأثیر گذاشته و اکسیژن کمتری به اندام‌ها مانند ریه‌ها می‌رسد. بسیاری از بیماری‌های ویروسی فشار زیادی به  بدن وارد می‌کنند، اغلب قلب نمی‌تواند آن را تحمل کند و این امر موجب حمله قلبی می‌شود. این بیماری ها مانند کووید 19 فشارهایی را به قلب وارد می کند.

برای خرید ماسک های سه لایه به صفحه مراجع کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *