پزشکی

کاربرد اسپاچولا پزشکی

کاربرد اسپاچولا پزشکی

برای انجام آزمایشات تشخیصی نیاز به جمع‌آوری درست و دقیق نمونه است. تست‌های تشخیصی سرطان دهانه رحم از این قاعده مستثنی نیستند. امروزه چهارمین سرطان شایع در زنان سرطان دهانه رحم می باشد. با پیشرفت علم و انجام آزمایشات بسیار مانند تست پاپ اسمیر با استفاده از اسپاچولا می‌توان تغییرات غیرطبیعی سلول‌های دهانه رحم را بررسی کرد. برای توقف پیشرفت احتمالی سرطان دهانه رحم، تشخیص زود هنگام سلول‌های غیرطبیعی بسیار مهم است.

نمونه‌ برداری نامناسب می‌تواند موجب بروز نتایج کاذبی شود که پزشک را به اشتباه انداخته و سلامت بانوان را به خطر باندازد. استفاده از ابزار مناسب موجب برداشت نمونه‌ برداری صحیح می شود. ابزار مناسب خطر بروز هرگونه آسیب، جراحت یا عفونت در دهانه رحم را کاهش می دهد. برای نمونه ‌برداری از دهانه رحم، انتقال نمونه به لام و انجام آزمایشات تشخیصی از جمله تست پاپ اسمیر، از اسپاچولای پزشکی استفاده می شود.

اسپاچولا چیست

اسپاچولای پزشکی یکی از پرکاربردرترین ابزارهایی است که برای انجام تست‌های تشخیص سرطان دهانه رحم مانند تست پاپ اسمیر مورد استفاده قرار می‌گیرد. هنگام آزمایش پاپ اسمیر، ابتدا مجرای واژن با استفاده از یک اسپکولوم باز شده و سپس با استفاده از اسپاچولای پزشکی، سلول‌های دهانه رحم جمع‌آوری می‌شوند. این سلول‌ها به لام منتقل شده و برای بررسی هرگونه اختلال، تغییر شکل و ناهنجاری زیر میکروسکوپ بررسی می شوند.

آزمایشاتی که روی نمونه‌های گرفته شده از دهانه رحم انجام می‌شوند، بیشتر با نتایج کاذب منفی همراه هستند. دلیل این امر عدم نمونه ‌گیری دقیق از منطقه تحول است که بیشتر بدخیمی‌ها در آن ایجاد می‌شود. نمونه گرفته شده از دهانه رحم باید حاوی اپیتلیوم سنگفرشی و سلول‌های غدد درون رحم باشد. این مسئله نشان می‌دهد که اسمیر از منطقه‌ای گرفته شده که به اندازه‌ی کافی عمیق بوده است. احتمال تشخیص ناهنجاری‌ها بطور قابل توجهی بیشتر است، اگر اسمیر حاوی سلول‌های درون رحمی باشد. بنابراین استفاده از یک ابزار مناسب برای نمونه ‌گیری از دهانه رحم اهمیت زیادی دارد.

نکات کلیدی در انتخاب اسپاچولا

اولین قدم برای دست ‌یابی به نتایج درست و قابل اطمینان نمونه ‌گیری صحیح است. امروزه چهارمین سرطان شایع در بین زنان سرطان دهانه رحم می باشد. با انجام آزمایشات تشخیصی می‌توان پیش از وخامت بیماری، تغییر شکل و ناهنجاری‌های سلول‌های دهانه رحم را تشخیص داد و به کاهش روند بیماری کمک کرد. استفاده از یک ابزار مناسب برای نمونه ‌گیری صحیح نکته‌ ی حائز اهمیت در این مورد است. از جمله ابزارهای پرکاربرد برای نمونه‌ گیری از دهانه رحم اسپاچولای پزشکی می باشد. هنگام انتخاب اسپاچولا حتما باید نکاتی را در نظر داشت تا نمونه‌ ی گرفته شده حاوی سلول‌های لازم باشد و مراجعه ‌کننده هنگام نمونه‌ گیری آزرده نشود.

جنس

اغلب اسپاچولای پزشکی در دو نوع چوبی و پلاستیکی تولید می‌شود. ممکن است استفاده از اسپاچولای چوبی در دست یابی به نتایج دقیق اختلال ایجاد کند. به دلیل این که اسپاچولاهای چوبی متخلخل هستند، تنها مقدار کمی از سلول‌های لایه برداری شده، به لام آزمایش منتقل می شوند. ولی در اسپاچولای پلاستیکی این گونه معایب وجود ندارد. همچنین اسپاچولای پلاستیکی از انعطاف بیشتری برخوردار بوده و این امر موجب  کاربری راحت ‌تر از این ابزار می شود.

طراحی مناسب

ممکن است نمونه‌ گیری از دهانه رحم برای بیشتر بانوان ناخوشایند باشد. همچنین استفاده از برخی ابزارهای نمونه ‌گیری موجب بروز جراحت، خونریزی و احساس درد می شود. بنابراین اسپاچولای پزشکی باید به گونه‌ای طراحی شود که چنین مشکلاتی پیش نیاید. بهتر است از اسپاچولایی با لبه‌های مدور و بدون زائده که فرایند نمونه ‌گیری را آسان‌تر می کنند، استفاده شود.

سطح آجدار

آجدار بودن سطح اسپاچولا از نکات مهمی است که اغلب در انتخاب اسپاچولای پزشکی نادیده گرفته می شود. این مسئله به بهتر برداشته شدن نمونه کمک می‌کند و نتایج آزمایشات قابل اعتمادتر خواهند بود.

طول مناسب

اسپاچولای پزشکی باید طول و ابعاد مناسبی داشته باشد تا دسترسی به محل مورد نظر بهتر صورت گرفته و نمونه‌ برداری از دهانه رحم دقیق‌ تر انجام شود.

تست پاپ اسمیر

آزمایش پاپ اسمیر از آزمایش‌های غربال‌ گری است که برای تشخیص سرطان گردن رحم صورت می گیرد. این آزمایش با نمونه برداری و آزمایش سلول شناسی گردن رحم دستگاه تولید مثلی زنان انجام می شود. این آزمایش به صورت مرتب برای زنان توصیه می شود. آزمایش پاپ اسمیر آزمایش نمونه‌ های سلولی برداشته شده از قسمت گردن رحم در خانم ها است. این آزمایش برای تشخیص سرطان یا عوارضی است که به سرطان تبدیل می شوند. بهترین وسیله برای شناسایی عوارض پیش‌ سرطانی و مخفی تومورهای کوچکی که به سرطان گردن رحم منتهی می شوند، پاپ اسمیر است.

در صورت تشخیص زود هنگام سرطان گردن رحم می ‌توان آن را درمان کرد. غالبا انجام این آزمایش راحت و بدون درد و بدون بیهوشی صورت می گیرد. تغییرات قبل از بدخیمی، علائم عفونت با ویروس پاپیلوما و تغییرات بدخیمی واضح و پیش رفته دهانه رحم در این بررسی ها دیده می شود. پزشک توسط برس سرویکس نمونه‌ها را در آزمایش پاپ اسمیر برمی‌دارد و یا توسط اسپکولوم دهانه دستگاه تناسلی را باز کرده و با اسپاچولا نمونه‌ها را از رحم و گردن رحم برمی ‌دارد.

برای تشخیص سلول‌های ناهنجار نمونه‌ها به آزمایشگاه منتقل شده و زیر میکروسکوپ مشاهده می‌شوند. برای انتقال این لام‌ها می توان از فولدرهای لام استفاده کرد. تشخیص سلول‌های سرطانی مرتبط با HPV و نشان‌دهنده عفونت‌های رحمی با این روش امکان پذیر است. عوارض انجام آزمایش پاپ اسمیر این است که پس از انجام آن امکان دارد مهبل اندکی خونریزی کند. در صورت  خونریزی شدید باید به پزشک مراجعه شود. شخصی که آزمایش روی او انجام شده می تواند بلافاصله پس از خاتمه یافتن تست فعالیت های عادی خود را از سر بگیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *