آزمایشگاهی, پزشکی

کاربرد رسیور پزشکی

کاربرد رسیور پزشکی

در اتاق‌های عمل ابزارهای جراحی زیادی موجود است که باید از آن‌ها به طور مناسب نگهداری کرد. از بیماران مختلف تعداد زیادی نمونه گرفته می شود که آن را باید جابه جا نمود. برای مراقبت از بیماران باید به صورت مداوم پانسمان های آن تعویض شود. یکی از تجهیزات پرکاربرد در حوزه‌ ی پزشکی رسیور پزشکی است. این وسیله در مراکز درمانی، بیمارستان‌ها و دندانپزشکی‌ مورد استفاده قرار می‌گیرد.

این وسیله برای نگهداری از تجهیزات پزشکی و جراحی مانند پنس و قیچی، نگهداری نمونه‌های به دست آمده، ترشحات جمع‌آوری شده از بیماران، نگهداری محلول‌های شست و شو یا ضدعفونی کننده طراحی شده است. طوری ساختار رسیور پزشکی طراحی شده که می‌توان آن را هنگام استفراغ بیمار به راحتی به بدن او نزدیک کرد. نام انگلیسی رسیور پزشکی (Kidney Dish ) به دلیل ساختار کلیه شکل آن انتخاب شده است.

ویژگی رسیور پزشکی

برخی از ویژگی های رسیور پزشکی عبارتند از:

  • استیل این ظروف بیمارستانی درجه یک و با کیفیت بالا است، بنابراین ماندگاری زیادی دارد.
  • رسیور استیل پزشکی نسبت به رسیور پلاستیکی پزشکی کارایی بیشتری دارد. زیرا با یک بار خرید آن می توان برای مدت زمان طولانی تری از آن استفاده کرد.
  • لبه های برآمده این وسیله موجب می شود تا بتوان به خوبی از تکه های کوچک نمونه برداری شده از بیمار یا وسایل و تجهیزات پزشکی کوچک تر نگهداری کرد.
  • استیل به کار رفته در رسیور پزشکی محکم و مقاوم است.
  • این رسیوراستیل پزشکی برای انجام انواع تاتو بدن، خالکوبی، سوراخ کردن قسمت های مختلف بدن، انواع جراحی های پزشکی، نگهداری ابزارهای مختلف دندانپزشکی یا حتی استفاده در مراکز آزمایشگاهی کاربرد دارد.
  • این ظروف استیل بیمارستانی مانند گالی پات در برابر حرارت مقاوم بوده و کیفیت خود را دربرابر حرارت از دست نمی دهد. 

رسیور جراحی

رسیور جراحی در زمان جراحی محل قرار گرفتن پنس ها و قیچی ها است. معمولا محلول های ضد عفونی در رسیور جراحی نگهداری شده و پنس و قیچی ها در آن ضد عفونی می شود. در این ظرف ها نمونه های ترشحات و پاتالوژی ها را جمع آوری می کنند. همچنین اجسام خارج شده از بدن را در هنگام جراحی داخل رسیور جراحی می ریزند. نام ظرف های رسیور بدلیل شباهت آن ها به کلیه، ظرف کلیوی است.

جنس رسیور پزشکی از استیل بوده و توسط کشورهای مختلفی تولید می شوند. از این وسیله استیل یا فولادی در بخش های جراحی مراکز درمانی، می توان برای مرتب نمودن فضا استفاده کرد. رسیور جراحی مانند گالی پات در برابر حرارت مقاومت بالایی داشته و کیفیت خود را در حرارت های بالا از دست نمی دهد. سطح براق و نقره ای این وسیله بسیار زیبا بوده و می تواند گزینه مناسبی برای تجهیز مراکز درمانی باشد.

رسیور پانسمان

هنگام تعویض پانسمان از رسیور پانسمان برای جمع کردن ضایعات استفاده می کنند. رسیورپانسمان در انواع مختلف و جنس‌های مختلفی از جمله فلز و پلاستیک ساخته می‌شود. رسیورهای پانسمان از جنس فلز و یا استیل ضدزنگ هستند. رسیور پزشکی قابل ضدعفونی و اتوکلاو بوده و به همین دلیل می توان از آن ها برای مصارفی مانند ضدعفونی ابزارهای جراحی و یا جمع آوری استفراغ بیماران استفاده کرد. یکی از وسایل پرکاربرد در حوزه‌ی پزشکی و بیمارستانی رسیور پانسمان است که از مدت‌ها پیش استفاده می شده است.

با توجه به کاربرد فراوان آن، میزان تقاضا و استفاده از این وسیله در آینده روندی رو به افزایش خواهد داشت. تهیه این رسیورها علاوه بر استفاده در اتاق عمل و بخش برای پانسمان می توان از آن  در قسمت های دیگر مراکز درمانی استفاده کرد. برای مثال این وسیله برای سازماندهی فضا های تنگ تر و باریکتر مطب ها یا مرتب کردن وسایل متعدد پیشخوان های مراکز درمانی مختلف بسیار مناسب است.

 رسیور یکبار مصرف پزشکی

رسیور یکبار مصرف پزشکی وسیله ای کلیوی شکل و مناسب برای استفاده در بخش عمومی بیمارستان، اتاق‌های عمل، اورژانس، درمانگاه‌ها، کلینیک های دندانپزشکی برای قرار دادن انواع ضایعات داخل آن است. این ظرف مقاوم در برابر اکثر اسیدها و حلال‌های رایج آزمایشگاهی می باشد. برخی رسیورها یکبار مصرف بوده و باید پس از استفاده دفع شوند. این ظروف بیشتر برای آماده‌سازی لوازم تزریق و پانسمان کارایی دارند.

امروزه اکثرا رسیور پزشکی از جنس پلاستیک ساخته می‌شوند و در مراکز درمانی جایگاه ویژه‌ای دارند. رسیورهای ساخته شده از جنس پلی پروپیلن مانند رسیورهای فلزی قابل اتوکلاو است. از جمله ویژگی‌ای که آن‌ها را نسبت به رسیور فلزی متمایز کرده وزن کمتر آن‌ها می باشد. امکان حمل و جابه جایی  این رسیورها آسان تر از انواع دیگر است. رسیور پزشکی نسبت به مواد شیمیایی رایج مقاوم تر بوده و شست و شو آن‌ها به راحتی صورت می‌گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *