آزمایشگاهی

کربن فعال اکتیو پودری

کربن فعال

کربن فعال و یا اکتیو چیست ؟

در اینجا به معرفی کربن فعال با اکتیو می پردازیم .

کربن فعال گروهی از مواد کربنی متخلل  و داخلی بالا گفته می شود .

به دلیل وجود مساحت داخلی وساختار مختلل و منفذی ، ظرفیت جذب بالا ، قابلیت فعال سازی مجدد و همچنین به علت قیمت پایین آن در مقایسه با جاذب های  غیر آلی مانند زئولیت به یک ماده منحصر به فرد تبدیل می کند .

به دو صورت پودری و گرانول ( دانه ای ) تولید می شود .

ساخت کربن فعال

تولید کربن فعال یا اکتیو

کاربرد کربن فعال

  1. کاربرد آن برای جدا سازی رنگ و بو و مزه و کلر آب درکارخانه های ، صنایع غذایی و شیمیایی استفاده می شود.
  2. تسویه آکواریوم و استخر و تصفیه آب و صعنتی نیز استفاده می شود .
  3.  جهت پاکسازی پوست و دندان کاربرد دارند.

انواع کاربرد های کربن اکتیو

پزشکی

از این نوع کربن برای درمان مسمومیت ها و ادروز مواد شیمیایی استفاده می شود .قرص ها و کسپول های آن همچنین ر برای سوهاضمه و نفخ معده از آن استفاده می شود .

شیمی

اکتیو کربن با درصد وزنی ۵۰ با Celite به عنوان فاز ساکن در کروماتوگرافی فشار پایین جداسازی کربوهیدرات‌هاو همچنین این ماده برای استخراج ضد انعقادهای خوراکی مستقیم (DOACs) از نمونه‌های پلاسمای خون مفید است.

زیست محیطی

خاصیت جذب کربن کاربردهای بسیاری در حذف آلاینده‌ها از هوا یا آب هم در محیط‌ های عادی و هم در فرایندهای صنعتی دارد که در زیر به کارد های محیط زیست می پردازیم .

  • پاکسازی نشت مواد شیمیایی (Spill Cleanup)
  • اصلاح آب های زیرزمینی
  • فیلتراسیون آب های آشامیدنی
  • تصفیه هوا
  • جذب ترکیباتی آلی فرار
  • بازیابی ترکیبات آلی فرار (سیستم های بازیابی حلال یا SRU)

مصارف بهداشتی

در مصارف بهداشتی از ترکیب آن در کرم های لایه بردار استفاده می شود با نام های ماسک سیاه یا بلک ماسک در بازار عرضه می گردد. منافذ پوستی ممکن است در طول روز توسط ذرات گرد و خاک پر شوند که کاربرد این کرم ها این است آلودگی های درون منافذ را خارج کرده و باعث تازگی  و طراوت پوست شودو همین طور باعث کوچک تر کردن منافذ پوستی نیز می گردد.

در متعادل نمودن چربی پوست نقش موثری دارندکه روغن اضافی پوست را بیرون می کشد ولی در هفته استفاده از آن 1 یا 2 بار می باشد که باعث خشکی پوست نشود.

در مصارف بهداشتی از این ماده در شامپوهای حاوی این ماده نیز  برای پاک کنندگی استفاده می شود که در از بین بردن گردو خاک موجود بر روی مو به خوبی عمل می کند و سبب حجم دهی به موی سر می گردند  .

صنایع غذایی

به عنوان رنگ زدایی در میوه ها و آب میوه ها استفاده می شود و علاوه برآن سبب کنترل در مزه و بو قندهایی مانند فروکتوز و لاکتوز و… ااز این ماده استفاه می گردد.

تصفیه گاز

برای بازیابی حلال ها در چاپ روتوگراوی ، صنایع بسته بندی و پوشش های سطحی ، صنایع غذایی و شیمیایی وتصفیه گاز طبیعی ، حذف H2S ، BTX،حذف مواد تولید کننده بو از هوای خروجی از هود آشپزخانه ها و فیلتر یخچال ها

کنترل انتشار برای مثال در پمپ بنزین ها ،حذف آلاینده ها از سیستم تهویه خودرو ها،برای تصفیه ی گاز دودکش ها در کارخانجات زباله سوزی برای حذف فلزات سنگین و دیوکسین ها و تصفیه گاز اگزوز برای حدف ناخالصی ها و آلاینده های آلی،تصفیه گاز فرآیندی مثل CO2 ، جداسازی روغن از هوای فشرده در واحدهای صنعتی و جداسازی آلاینده ها از هواسازها و سیستم های تهویه ،استفاده این ماده در ماسک های گازی، فیلتر سیگارو به عنوان محیط حامل در کاتالیست ها استفاده می شود .

رنگ بری

ساختن رنگ و خالص سازی محصولات نهایی و واسطه ها در صنعت داروسازی استفاده استفاده می شود.رنگ زدایی از محلول های حاوی شکر ، تصفیه محلول های که در تولید گلوکز و سایر محصولات نشاسته ای کاربرد دارند، ادویه ها و گلیسیرین ، پارافین، وازلین، وکس، مواد شیمیایی با خلوص بسیار بالا، اسید های آلی، آنزیم ها و بوزدایی از ژلاتین ، تمیز کردن حمام های گالوانیزاسیون و تصفیه روغن های گیاهی و حیوانی از این ماده استفاده می شود .

انواع کربن اکتیو

  • کربن فعال پودری 

کربن فعال اکتیو پودری سایز کمتر از 1 میلی لیتر و قطر متوسط بین 0/15 -0/25 میلی متر دارد .از مزایای مهم این پودر برای مقدار بالای سطح  فعال در واحد حجم است ،ولی به دلیل ریز ذرات افت فشار بالایی را ایجاد میکنند .این نوع کربن به صورت ذرات کربن فعال باقی مانده برروی غربال مش 50 (0/297 میلی لیتر) تعریف می شوند، از مواد ریزتر کربن خرد یا آسیاب شده که 95-100% آن از غربال ذکر شده عبور می کنند، ساخته شده اند. ASTM ذراتی که از غربال مش 80 (0/177 میلیمتر) عبورمی کنند می باشند .

پودر کربن اکتیو

خرید پودر کربن اکتیو یا فعال

  • میله ای یا کبریتی و مدادی 

به شکل استوانه ای شکل هستند ، قطری بین 0/8 تا 130 میلیمتر دارند برای تهیه کربن پودریبا یک پیوند دهنده این دور ا بهم متصل می کنند و درون یک بسته استوانه ای قرار می دهند ، که این نوع کربن ویژگی های شامل : افت فشار کم ،قدرت مکانیکی بالا و میزان غبار کم را دارند .و به صورت عمده برای جذب در فاز گازی استفاده می شوند .

  • گرانول 

این نوع کربن نسبت به کربن های دیگر نسبتا بزرگتر هستند ،دارای خارجی کوچک هستند و به دلیل سرعت بالادر نفوذ مایعات و گاز ها دارند. برای جذب و بخار مناسب هستند.

کربن گرانول برای تصفیه آب، بوزدایی و جدا سازی مواد موجود در جریانها و اختلاتط سریع به کار می رود .

در سایزهای 20×8، 40×20، 30×8 برای استفاده در فاز مایع و سایزهای 6×4، 8×4، 10×4 برای استفاده در فاز بخار ساخته می شوند.

 

انواع کربن فعال

خرید انواع کربن فعال

تولید کننده های کربن فعال 
  • جاکوبی 

برند سوئدی است که جزو با کیفیت ترین کربن اکتیوهای با کفیت جهان است .که البته نمونه تقلبی آن موجود است که در ایران کربن فعال جاکوبی عرضه می گردد.

  • نوریت Norit

برند هلندی هست که جزو با کیفیت‌ترین کربن اکتیوهای جهان می‌باشد. نوریت اصلی در ایران یافت می‌شود.

  • جاکوبا jacoba

برند چینی است که از تولید کنندگان کربن اکتیو می‌باشد (این کمپانی جاکوبا کربن اکتیو بر پایه پوسته نارگیل تولید می‌کند).

جهت خرید کربن اکتیو (پودر)250gr  برروی آن کلیک کنید به سایت مال کالا مراجعه کنید .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *