بهداشت و سلامت

کم آبی بدن چیست؟ چرا در زمستان آب زیاد بنوشیم؟

علائم کم آبی بدن

دهیدراته با کم آبی بدن در زمستان برای این است که نوشیدن آب اغلب مورد فراموشی قرار می گیرد در صورتی که بیشتر مواقع به راحتی در دسترس می باشد.

با سردی هوا بدن به صورت خودکار نیاز به آب در خود را کاهش می دهد. و متاسفانه همین عامل باعث گرفتگی عضله ، تندی نفس و سردرد های مزمن می شود.

اگر درجه ی گرمی هوا را درنظر نگیریم و در واقع مهم نباشد در چه فصلی هستیم و هوا سرد است یا گرم، و اگز حتی حس تشنگی به شما دست نمی دهد و یا عرق نمی کنید و یا حس گرما به شما دست نمی دهد.

برای انجام فعالیت های روزانه مثل رساندن مواد مغذی و اکسیژن و دفع مواد زائد و حفاظت از اندام و آب رسانی و رطوبت پوست و چشم و تنظیم غلظت خون و تعادل در فشار خون و … به آب نیاز دارد. در فصل گرما هم بدن به شدت نیاز به آب دارد برای جلوگیری از گرمازدگی و تنظیم دمای بدن آب بنوشید.

دلایل نوشیدن آب در فصل زمستان

کمبود آب بدن

جلوگیری از سوزش معده:

اگر به مقدار کافی آب ننوشید باعث رفلاکس اسید معده می شود ککه ناشی از کم آبی بدن است.

جلوگیری از خستگی زیاد:

از دلیل خستگی مفرط کم آبی بدن است که سطح انرژی را کم می کند زیرا ماهیچه ها برای انجام فعالیت های خود نیاز به محیط متعادل الکترولیت دارند.

جلوگیری از یبوست:

کم آبی در بدن دفع مواد را از بدن مختل می کند و باعث تجمع مواد سمی در بدن می شود در صورتی که آب بدن کم شود بدن آب مورد نیاز خود را از انذام های داخلی تامین می کند و این موضوع باعث یبوست می شود.

جلوگیری از دردر مفاصل:

کم آبی بدن باعث شکننده شدن غضروف های بدن می شود زیرا باعث می شود که غضروف ها عملکرد درستی نداشته باشند و غضروف ضعیف و شکننده می شود و بین مفصل ها اصطکاک به وجود می آید و باعث می شود که فرد احساس درد می کند.

جلوگیری از کمر درد:

آب که در دیسک نخاع است 75 درصد و یا به عبارتی سه چهارم آب بدن را در خود دارد. اگر به هر دلیلی آب در دیسک نخاع از بین برود باعث اختلال در عملکرد دیسک شده و درد در کمر را ایجاد می کند.

کاهش سر درد:

از دلایل شایع بروز سردرد و میگرن کم آبی بدن است. میگرن به دلیل گسترش زیاد در رگ های خونی که به دلیل استرس و گرما و آلرژی به مواد غذایی به وجود می آید که کم آبی هر کدام از این فاکتور ها را افزایش می دهد.

خوب شدن وضعیت پوست:

اگر آب کم مصرف می کنید باعث می شود پوست خشک و ضعیف شود اگر به مقدار کافی آب بنوشید پوست بسیار شفاف می شود.

رطوبت پوست با آب

جلوگیری از ورم کرن اعضای بدن:

وقتی شرایط بدن حاد و بد است بدن به صورت هوشمند و خود به خود شروع به ذخیره کردن آب می کند و این فعالیت معمولا برای عضوهایی مانند صورت و دست و پا انجام می گیرد.

همواره به یاد داشته باشید که نوشیدن آب بسیار سرد خودداری کنید چون برای کبد خیلی ضرر دارد .

کمک به حفظ تناسب اندام:

نوشیدن آب کافی در طول روز باعث از بین رفتن گرسنگی کاذب می شود و همچنین سوخت و ساز بدن را افزایش می دهد. گرسنگی کاذب در فصل زمستان خیلی بیشتر از روزها و فصل های دیگر است به همین دلیل ریزه خواری و افزایش وزن در این فصل زیاد است.

اگر در این فصل به طور کافی آب بنوشید هم سوخت و ساز بدنتان تنظیم می شود هم مانع از گرسنگی کاذب و ریزه خواری می شود.

تنظیم انرژی بدن:

در روزهای سرد و دلگیر زمستان احساس بی حوصلگی و افسردگی و یا کسالت زیاد ممکن است تجربه کرده باشید دلیل این امر کم آبی بدن است با افزایش این حس بد خلق و خوی فرد هم کیفیتش کم می شود همچنین آب مناسب و کافی اکسیژن به قسمت های مختلف بدن از طریق خون می رسد که خلق و خوی فرد را خوب می کند.

کمک به کاهش استرس:

نوشیدن آب استرس انسان ها را کاهش می دهد. بافت مغز انسان ها 80 درصد از آب است با کاهش آب بدن شدت استرس افزایش می یابد پس هر وقت که احساس تشنگی کردید و دهانتان خشک شد آب بنوشید.

چطور در زمستان آب بنوشیم؟

اگر به هر دلیلی در فصل های سرد سال تمایل به نوشیدن آب ندارید مخصوصا آب خنک یا نسبتا خنک به راحتی می توانید آب گرم یا ولرم را جایگزین کنید از طریق هم آب نوشیده اید هم گرمای بدن را افزایش داده اید.

حتی می توانید چند قطره آب لیمو و آب نارنج و یا آب پرتقال به آب گرم اضافه کنید و از نوشیدنش لذت ببرید.

کمبود آب

عملکرد بدن در زمستان:

زمستان هوای خشک تری دارد و شش ها کار بیشتری برای مرطوب کردن هوا و گرم کردن بدن انجام می دهند هر چقدر بدن بیشتر و سخت تر کار کند بدن نیاز بیشتری به آب دارد.

به طور ساده بیان می کنم که بدن فرد در زمستان حتی وقتی تنفس معمولی دارد آب از دست می دهد. این بدان معنی است که بدن سخت کار و فعالیت می کند تا هوای تنفسی سرد را تبدیل به هوای گرم و مرطوب کند برای همین امکان دهیدراته شدن یا کم آبی بدن دور از ذهن نیست بلکه بسار هم جدی است.

از کجا متوجه شویم که بئن با کم آبی مواجه شده است؟

ساده ترین روش بررس آب بدن رنگ ادرار است . در حالت عادی و نرمال رنگ ادرار زرد لیمویی است وقتی آب بدن کم می شود یا دهیدراته می شود رنگ ادرار تیره تر می شود.

مورد بعدی خشکی دهان است که بانوشیدن آب ، کم آبی آن برطرف می شود.

همچنین به دلیل سرمای زمستان افراد مختلف دمای منزل یا محل زندگی خود را گرم می کنند که این گرمای بیش از حد باعث تعریق شده و حالت کم آبی به بدن دست می دهد.

عواملی که باعث کم آبی می شوند؟

مصرف نوشیدنی های کافئین دار و یا عدم استفاده از مایعات دیگر از دیگر عوامل کم آبی بدن است.

زیرا مواد کافئین دار ازجمله قهوه ادرار آور است و باعث دفع آب بدن می شود.

اگر نمی توانید از قهوه دل بکنید پس مصرف سبزیجات و میوه های پر آب را افزایش دهید. که همچنین باعث افزایش ایمنی بدن هم می شود.

چقدر آب بنوشیم؟

روزانه 8 تا 10 لیوان آب برای بدن لازم است ولی این مقدار باز بستگی به نیاز بدن هر فرد و فعالیت های شخص دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *