پزشکی

پوار واژینال

دوش واژینال

پوار واژینال یا دوش واژینال:

خانم ها برای شستن واژن که بوی نامطبوع می دهد از دوش واژینال استفاده می کنند در صورتی که بوی کم واژن طبیعی است اگر از حد قابل تشخیص بالاتر برود نشانه ی عفونت است. پس برای از بین بردن بوی نا مطبوع واژن و شستن ترشح عادت ماهانه بعد از پریود، جلوگیری از  بیماری مقاربتی ، جلوگیری از بارداری پس از آمیزش جنسی استفاده می شود.

دوش واژینال چیست؟

روشی است برای شستن واژن که ترکیب آب و سرکه به دست می آید. این دوش دارای یک مخزن و یک نازل است و دارای مواد ضدعفونی کننده و خوشبو کننده هستند این دوش ها در بطری یا کیسه قرار دارند لوله ای که در سر کیسه قرار دارد به سمت واژن گرفته می شود تا ماده ی شستشوی واژن را داخل واژن منتقل کند.

این دوش ها از داروخانه ها قابل تهیه هستند ممکن است در مکان های دیگری نیز به فروش برسد وسایل داروخانه ای دارای مجوز رسمی بهداشتی هستند پس امن ترین و بهترین روش برای تهیه پوار واژینال داروخانه است.

انواع مایعات برای پوار واژینال :

روش های مختلفی برای شستشوی واژن است که به آب و سرکه قبلا اشاره کردیم مقدار سرکه 4 قاشق چایخوری به همراه نیم لیتر آب گرم است که ترکیب کنید و در داخل مخزن پوار بریزید.

روش دوم محلول بتادین  است 15 میلی لیتر بتادین را در مقداری آب گرم حل کنید و در مخزن بریزید مقدار این ترکیب باید 300 میلی لیتر از مخزن پوار را پر کند.

روش سوم جوش شیرین است . دو قاشق جوش شیرین را با یک لیوان آب گرم ترکیب و استفاده کنید.

دوش واژینال

مضرات دوش واژینال:

روشی موثر برای جلوگیری از بارداری نیست.

مشکلاتی مانند سرطان دهانه ی رحم ، بیماری التهابی لگن و افزایش بیماری آمیزشی می شود.

عفونت واژن

عفونت واژن ، عفونت باکتریایی:

این عفونت ها توسط باکتری گاردنلا واژینالیس ایجاد می شود این میکروب در حالت عادی در دستگاه تناسلی موجود است ولی در شرایط خاص رشد می کند و باعث بیماری می شود. پوار واژینال یکی از عوامل تحریک این باکتری برای تولید عفونت است. و تعادل باکتری های واژن را برهم می زند. عدم استفاده از دوش واژینال احتمال خطر و بروز واژینوز باکتریایی را کاهش می دهد. واژینوز باعث زایمان زود رس و انتقال عفونت از طریق آمیزش می شود.

بیماری التهاب لگن:

pid:  این عفونت در اندام هایی از بدن که تولید مثل را انجام می دهند مانند رحم ، لوله ی فالوب ، تخمدان ها زیاد شده و گسترش پیدا می کند خانم هایی که از پوار واژینال استفاده می کنند نسبت به آن هایی که دوش واژینال استفاده نمی کنند 73 درصد بیشتر به بیماری التهاب لگن pid  دچار می شوند.

مشکلات بارداری:

دوش واژینال حتی بارداری را تحت تاثیر قرار می دهد زنانی که هفته ای 1 یا دو بار از پوار واژینال استفاده می کنند از آن هایی که استفاده نمی کنند بیشتر در بارداری به مشکل بر می خورند بارداری خارج از رحم را تا 76 درصد افزایش می دهد و هرچقدر به دفعات استفاده آن اضافه شود به همان اندازه باعث تولد زودرس نوزاد و سقط جنین و عوارض جدی دیگر می شود.

سرطان دهانه:

سرطان رحم یکی دیگر از مضرات استفاده از دوش واژینال است.

مزایای پوار واژینال:

دوش گرفتن حس تمیزی به خانم ها می دهد درحالی که مطالعات نشان می دهد دوش گرفتن ممکن است مضر باشد همچنین دوش گرفتن 6-7 ماه قبل از بارداری باعث زایمان زودرس می شود.

روش های مناسب تمیز کردن واژن:

مجرای داخلی زنان دارای فلور نرمال و باکتری و ph طبیعی است که از حالت طبیعی نباید خارج شود . وقتی مجرای تناسلی را با مواد شیمیایی می شوییم فلور نرمال را از حالت طبیعی خارج می کنیم و  ph واژن به هم می ریزد و باعث عفونت می شود. بهترین و مناسب ترین روش برای شستن قسمت خارجی واژن استفاده از آب و صابون بدون بو است که باعث تمیزی و عفونت زدایی واژن می شود و همچنین بسیار قیمت مناسب تر از پوار واژینال است.

روش دیگری مانند ژل شستشوی بانوان برای رفع بوی بد و نامطبوع و حفظ بهداشت رحم است.

روش استفاده از پوار واژینال:

  • از قبل محلول را آماده کنید و درون مخزن پوار بریزید.
  • مخزن را مقداری فشار دهید برای خالی کردن هوای داخل مخزن مقداری از محلول را خارج کنید.
  • نازل را تا 5 سانت داخل مخزن پوار واژینال قرار دهید تا محلول راحت وارد واژن شود سپس مخزن را فشار دهید
  • تا وقتی که تمام محلول از مخزن خارج نشده به فشار دادن ادامه دهید.
  • کارتان که تمام شد وسیله را بشویید و اجازه دهید خشک شود.

جهت خرید پوار واژینال و یا دوش واژینال کلیک کنید.

نکاتی برای شستن واژن که هر خانمی باید بداند:

1.تفاوت واژن و فرج را بدانید:

بین واژن و فرج تفاوت بسیار مهمی وجود دارد که فرج بخش بیرونی و قابل مشاهده ی دستگاه تناسلی خانم هاست.

فرج شامل لب بزرگ و کوچک و سرکلیتوریس است. مدخل فرج تنها قسمتی از فرج است که از بیرون دیده می شود و بخش داخلی فرج کانالی است که فرج را به دهانه ی رحم و رحم متصل می کند.

2.فرج را مثل بقیه قسمت های بدن تمیز کنید:

برای جلوگیری از افزایش تعریق و خون قاعدگی و سلول های مرده و … که باعث اجتماع باکتری های بیماری زا و مضر می شود پوست فرج را به طور منظم با شوینده های ملایم و بدون عطر و صابون بشویید.

فرج مثل بقیه قسمت های بدن با پوست پوشیده شده است با مقداری احتیاط می توانید به آرامی آن را بشویید از مالیدن بیش از حد لیف و یا فشار زیاد بپرهیزید زیرا ممکن است شوینده وارد فرج شود و ایجاد سوزش و عفونت وتحریک فرج شود.

3.واژن به طور طبیعی قابلیت پاک سازی و تمیز کردن خود را دارد:

واژن دارای ph  طبیعی پایین است که مانع از رشد عوامل بیماری زا می شود و خود را تمیز نگه می دارد پس نیازی به استفاده از شوینده نیست.

4.برای شستن از صابون استفاده نکنید:

احتمالا صابون پوست داخل واژن را تحریک می کند زیرا به نسبت بدن پوست واژن حساس تر است این قضیه برای تامپون های معطر هم صدق می کند حتی لباس های زیر خود را با شوینده های معطر نشویید.

شستشوی فرج با آب و صابون باعث خشکی و خارش واژن می شود بهترین گزینه ژل بانوان است که ضد حساسیت و خارش است.

5.حشکی واژن را جدی بگیرید:

خشکی واژن یا واژینیت آتروفیک در همه ی زنان بالغ ممکن است دیده شود ولی به طور معمول در یائسگی و دوران شیردهی بیشتر دیده می شود.

احساس درد حین رابطه ی جنسی سوزش و خارش و ترشح غیر طبیعی، تکرر ادرا، درد حین ادرار از علائم خشکی واژن است گاهی خشکی واژن هیچ علائمی ندارد.

پوار واژینال

عواملی که باعث خشکی واژن می شود:
  • دوش واژینال
  • مصرف دارو
  • مصرف مواد دارای نیکوتین
  • استفاده از تامپون که دارای قدرت جذب بالاهستند
  • استفاده از صابون معطر
  • حمام کردن در وان پر از کف
  • مصرف بیش از حد الکل
  • استفاده از لوسیون در ناحیه واژن
6.شناخت علت خشکی واژن:

علت مرطوبی واژن و خاصیت ارتجاعی دیواره ی واژن هورمون استروژن است وقتی استروژن کم می شود واژن خشک می شود.

یائسگس و برداشتن تخمدان و مصرف دانازول و مدروکسی پروژسترون باعث خشکی واژن است.

هرگز از دوش وازینال استفاده نکنید:

زیرا نه تنها فایده ندارد بلکه ضرر هم دارد که در بالا به طور کامل شرح داده ایم

8.PH واژن را به هم نزنید:

محیط واژن اسیدی است و پی اچ 3.8 تا 4.5 دارد که کمک می کند به حفظ باکتری های مفید همچون لاکتوباسیل ها حفظ شوند برای تمیزی واژن.

9.استفاده از ژل بانوان:

با حفظ تعادل اسیدیته ی واژن به سلامت واژن کمک کنید زیرا دارای خاصیت پاک کنندگی دارد.

تجربه های خود را با ما در رابطه با شستشوی واژن  و پوار واژینال به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *