آزمایشگاهی

انواع تجهیزات آزمایشگاهی و مواد شیمیایی مدارس

تجهیزات آزمایشگاهی مدارس

اهمیت نقش تجهیزات آزمایشگاهی مدارس در رشد خلاقیت دانش آموزان (تجهیزات آزمایشگاهی مدارس)

در تحولات عصر کنونی نقطه ی عطف رشد و خلاقیت در دانش آموزان تجهیزات آزمایشگاهی مدارس است. همانطور که می دانیم علم به تنهایی نمی تواند موجبات رشد و نمو خلاقیت و نوآوری باشد بلکه باید با تجهیزات آزمایشگاهی مدارس همراه باشد.تجهیزات آزمایشگاهی مدارس به همراه اساتید علمی مجرب می تواند بستری مناسب برای رشد ذهنی دانش آموزان ایجاد نماید.

بهتر است ما از دوره ی ابتدایی مدارس خود را به تجهیزات آزمایشگاهی مجهز کنیم.در چنین مدارسی ما شاهد قدرت اندیشه و مهارت ذهنی دانش آموزان خواهیم بود و دانش آموزان خواهند توانست در آینده حرفی برای گفتن داشته باشند.

معرفی پرکاربرد ترین وسایل و تجهیزات آزمایشگاهی

  • سکوی آزمایشگاهی مدارس
  • هود آزمایشگاهی مدارس
  • ویترین آزمایشگاهی
  • کمد نگهداری مواد آزمایشگاهی
  • تابوره و صندلی آزمایشگاهی
  • لوازم و ملزومات آزمایشگاهی شیمی و فیزیک و زیست شناسی
  • شیشه آلات آزمایشگاهی
  • کیت های آموزشی
  • مولاژ های آناتومی
  • میکروسکوپ یک چشمی و دو چشمی و دیجیتال

سکوی آزمایشگاهی مدارس

اجزای سکوبندی آزمایشگاهی

سکو بندی یکطرفه

سکو بندی دوطرفه

میز شستشو

سینک آزمایشگاهی

میز توزین آزمایشگاهی یا میز ترازو

کابینت آزمایشگاهی

تاسیسات سکو بندی

شیرآلات سکو بندی

تجهیزات آزمایشگاهی مدارس

سکو بندی یکطرفه

سکو بندی یکطرفه یا میز کناری آزمایشگاه بیشترین کاربرد را در میان اجزای مختلف سکو بندی دارد.این سکو بندی,اجزای اصلی در ساخت یک آزمایشگاه استاندارد می باشد بدلیل اینکه کاربران زمان زیادی را در این فضا می گذرانند.

سکو بندی دوطرفه

یکی از اعضای تشکیل دهنده استاندارد آزمایشگاه,سکوبندی دوطرفه آزمایشگاه است که با رعایت استاندارد های بین المللی ساخت میز و سکو بندی آزمایشگاهی بهترین بهره برداری را می توان از محیط آزمایشگاه کرد.از کاربرد های سکو بندی دو طرفه می توان محل مورد نیاز برای استفاده از بسیاری از دستگاه ها,محل نصب سینک آزمایشگاهی و محل نگهداری مواد آزمایشگاه و میز شستشو اشاره کرد.

میز شستشو

در امتداد سکو بندی یک طرفه و یا سکو بندی دو طرفه میز شستشوی آزمایشگاهی طراحی می گردد.این میز بسته به فضا و نیاز کاربران آزمایشگاه می تواند یک سینک تک لگنه یا دو لگنه داشته باشد.

میز شستشوی آزمایشگاهی,جهت شستشوی آزمایشگاهی و تخلیه مواد زائد استفاده می گردد.

سینک آزمایشگاهی

سینک آزمایشگاهی به عنوان نوعی از تجهیزات آزمایشگاهی مدارس با نصب بر روی کابینت و سکو بندی آزمایشگاهی,جهت شستشو انواع لوازم آزمایشگاهی به کار برده می شوند.از آنجا که مواد شیمیایی در محیط آزمایشگاه مصرف می شود لازم است تجهیزات به کار رفته در سینک آزمایشگاهی در برابر  خوردگی از مواد از ویژگی ضد اسید برخوردار باشند تا هم به راحتی شستشو و تمیز شوند و هم در برابر مواد شیمیایی مقاوم باشند.

میز توزین آزمایشگاهی یا میز ترازو

میز ترازوی آزمایشگاهی که کاملا ضد لرزش,جهت تامین دقت مورد نیاز برای توزین دقیق شیمیایی,ترازو روی آن قرار می گیرد.

برای جلوگیری از لرزش میز در ساختار آن از بتن استفاده می شود تا پایداری مورد نیاز فراهم شود.

کابینت آزمایشگاهی

کابینت آزمایشگاهی,کابینتی مقاوم می باشد که با توجه به نوع متریال از جمله فلز و یا استیل در مقابل مواد شیمیایی مقاوم هستند.انواع کابینت های آزمایشگاهی به چهار نوع زمینی,معلق,چرخ دار و دیواری تقسیم بندی می شود.

تاسیسات سکوبندی

اگر ما ابعاد و نوع پروژه در هر آزمایشگاه را کنار بگذاریم شبکه تاسیسات مکانیکی,الکتریکی و تهویه,لازمه ی هر آزمایشگاه به حساب می آید.تاسیسات مکانیکی,الکتریکی و تهویه در بخش های مختلف صنایع نفت,گاز,پتروشیمی و صنایع بهداشتی به کار برده می شود.

 

شیرآلات آزمایشگاهی

در هر آزمایشگاه قطعا باید از شیر آلات آزمایشگاهی استفاده نمود.محل تعبیه این شیر آلات به نیاز آزمایشگاه و سفارش کار فرمایان بستگی دارد که شامل مواردی همچون رو شلفی,رو میزی,زیر شلفی و فیوم هود می شود.

 

هود آزمایشگاهی مدارس

هود آزمایشگاهی از تجمع بخارات قابل اشتعال,سمی و قابل انفجار در آزمایشگاه ها جلوگیری می کنند و کارکنان کمتر در معرض این گاز ها قرار می گیرند.

هود های آزمایشگاهی به چهار نوع شیمیایی,میکروبی,کانوپی و بازویی تقسیم بندی می شود.هود های آزمایشگاهی بر اساس نوع فعالیتشان برای مواد شیمیایی و یا محافظت از کارکنان بسیار مناسب هستند.

هود آزمایشگاهی

هود آزمایشگاهی برای مدارس

ویترین آزمایشگاهی

یکی از اصلی ترین مراحل راه اندازی آزمایشگاه طراحی و چیدمان میز ها ی آزمایشگاهی است,چون باید به گونه ای طراحی شوند تا طوری در محیط قرار بگیرند تا هم کارکنان به راحتی به لوازم دسترسی پیدا کنند و هم حوادث کم تری برای کارکنان آزمایشگاه اتفاق بیفتد.میز آزمایشگاهی از مجموعه میز توزین,میز شستشو و میز کار تشکیل می شود.

کمد نگهداری مواد آزمایشگاهی

همانطور که از اسم کمد نگهداری مواد شیمیایی پیداست,نگه داری مواد شیمیایی و خطراتی که ممکن است انبار کردن آن برای کاربران ایجاد کند,فضای آن باید امن باشد,بخاطر همین بدنه کمد مواد شیمیایی باید با بدنه بسیار مقاوم فلزی و دربهای قفل دار ساخته شود.

تابوره و صندلی آزمایشگاهی

صندلی آزمایشگاهی یا تابوره, نوعی صندلی تولید شده با اسفنج است که افراد مشغول در آزمایشگاه می توانند از آن استفاده کنند.در برخی از موقعیت ها,می توان موقعیت صندلی را تغییر داد و ارتفاع آن را کم و زیاد کرد, به همین منظور بهترین صندلی استفاده شده در این فضا صندلی تابوره است.صندلی تابوره قابل استفاده در مکان های مختلف و دارای اهرمی است که قابلیت تنظیم ارتفاع را دارد.

ملزومات آزمایشگاهی شیمی و فیزیک و زیست شناسی

از برخی از این تجهیزات به شیشه ساعت,استوانه مدرج,ارلن,آب فشان,آونگ ساده,آهنربای تیغه ای و کولیس می توان نام برد.

بشر:

بشر وسیله ای است که برای هم زدن ماده به کار می رود.بشر ها عموما سه اندازه دارند:بشر قد بلند,بشر متوسط و بشر قد کوتاه.به عنوان نمونه بشر متوسط برای کار برد های عادی استفاده می گردد.

استوانه مدرج:

یکی از تجهیزات آزمایشگاهی مدارس ابزاری شیشه ای بنام استوانه مدرج است که جهت اندازه گیری حجم معینی از مایعات مختلف به کار می رود.این ابزار شیشه ای از یک پایه,یک لوله ی بلند تشکیل شده است که امکان قرار دادن این ابزار روی میز را فراهم می کند.

ارلن:

یکی از پر کاربرد ترین تجهیزات آزمایشگاهی مدارس ارلن است.ارلن نوعی ظرف مخروطی شکلی است که برای جوشاندن ماده به کار می رود.

شیشه آلات آزمایشگاهی

به انواع تجهیزات آزمایشگاهی مورد استفاده شده در مدارس که به طور سنتی از شیشه ساخته می شود شیشه آلات آزمایشگاهی می گویند.

شیشه آلات آزمایشگاهی بر اساس جنس شیشه به پیرکس,ویکور و نوری تقسیم بندی می شود.اما از نوع کاربرد به دو نوع حجمی و حرارتی می توان نام برد.

کیت های آموزشی

از کیت های کمک آموزشی ویژه مدارس می توان به دستگاه برش حرارتی,چشمک زن دو کانال و چراغ راهنمایی رانندگی نام برد.

دستگاه برش حرارتی:

دستگاه برش حرارتی نوعی دستگاه است که همرا با داغ شدن,انواع مواد از جنس های مختلف پلاستیک,پارچه ای و یونولیت را برش می دهد.

چشمک زن دو کانال:

کیت چشمک زن دو کانال مداری ساده است که دو عدد LED را به نوبت روشن و خاموش می کند و سرعت چشمک زدن به وسیله ی یک پتانسیومتر قابل تنظیم است.

چراغ راهنمایی رانندگی:

چراغ راهنمایی رانندگی یک نماد راهنمایی رانندگی است.چراغ راهنما در پیاده رو,ورودی و خروجی معابر و برخی اماکن دیگر نصب می گردد.این چراغ دارای سه رنگ(قرمز,زرد,سبز)است که حق عبور را مشخص می کند.

مولاژ های آناتومی

مولاژ آناتومی یا مولاژ بدن انسان از مواد پلیمری پلاستیکی و درجه یکی ساخته شده است.کاربرد این مولاژ ها برای آموزش اندام بدن مورد استفاده قرار می گیرد.کیفیت این ماکت ها بسیار اهمیت دارند چون بگونه ای باید باشند که بسیار به نمونه ی طبیعی خود شباهت داشته باشند.

میکروسکوپ یک چشمی و دو چشمی و دیجیتال

میکروسکوپهای مختلف,تک چشمی یا دو چشمی می باشند,وقتی به مدت طولانی می خواهیم از میکروسکوپ استفاده کنیم,میکروسکوپ دو چشمی بهتر است,چون مانع خستگی چشم می شود.

در میکروسکوپ تک چشمی برای مشاهده نمونه از یک چشم باید استفاده کرد چون تنها یک عدسی دارد.

در میکروسکوپ دو چشمی به علت داشتن دو عدسی ما از دو چشم برای دیدن نمونه می توانیم استفاده کنیم.

اما میکروسکوپ دیجیتال به علت داشتن یک دوربین دیحیتال می توانیم آن را به رایانه متصل کنیم.تصاویر وقتی از طریق چشمی میکروسکوپ دیده می شود می توان بر روی کامپیوتر نمایش داد و قابل ذخیره می باشد.

جمع بندی:

در این مقاله به اهمیت تجهیزات آزمایشگاهی مدارس در رشد و خلاقیت دانش آموزان اشاره و همچنین به معرفی پر کاربرد ترین تجهیزات آزمایشگاهی مدارس پرداختیم.سایت بی تو بی کالا محلی امن برای شناخت و خرید انواع تجهیزات آزمایشگاهی مدارس می باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *